axioma: absenta raului inseamna bine
asa ca:
in primul rand respect pentru PSD, un partid de orientare social-democrata care a avut curajul si onestitatea sa gandeasca liberal, un partid cu vointe care au avut curaj sa treaca la actiune acolo unde altii nu au facut nimic intr-o apatie care i-a ferit sa se exprime chiar si cu usile inchise
1) revolutia fiscala PSD 2017 scade numarul de taxe: este bine in principiu
doar ca pentru a fi corect cu adevarat trebuie taxat doar rezultatul, iar taxele pe factori de productie trebuie eliminate nu doar mutate dintr-un buzunar in altul
aici ma gandesc la impozite legate de folosirea fortei de munca (impozite pe salariu angajat/angajator), taxe pe folosirea autovehiculelor de marfa/transport persoane (accize carburant, amortizari), taxe pe terenuri, cladiri, utilaje (amortizari, impozite, etc), dupa cum bine stim amortizarile dubleaza/tripleaza pretul activelor
2) revolutia fiscala PSD 2017 inlocuieste impozitarea pe rezultat (profit) cu impozitarea pe cifra de afaceri sau venit cu 1% sau 3%: este bine in principiu
doar ca valoric pentru firmele reale care au un profit pana in 8% nu se schimba aproape nimic si se taxeaza firmele care real sunt pe pierdere sau care in primii ani de activitate investesc in utilaje si inca nu si-au scos banii
exemplu: investesc 1 milion euro intr-o mica fabrica de asamblat generatoare electrice, din rezultat voi scoate banii investiti in 10 ani adica 0,1milioane euro/an la o cifra de afaceri de 1 milioneuro/an sau altfel spus am un profit brut de 10%, pana atunci voi plati timp de 10 ani, in fiecare an impozit 1% la cifra de afaceri de 1 milion euro adica impozit de 100.000 euro pentru o firma care inca nu a intrat pe profit, in acelasi timp TVA-ul platit de firma in cei 10 ani este peste 1,5 milioane de euro,
TVA fiind o taxa buna care are legatura cu schimburile economice este ok insa impozitul pe venit este ciudat rau :( singurele aspecte pozitive ar fi ca se evita supraimpozitarea prin deducerea amortizata a investitiei si ar fi usor de adunat la buget daca lumea ar lucra cu factura/bon fiscal)
Cum ar fi trebuit sa arate REVOLUTIA FISCALA 2017:
rezultat urmarit:
cresterea incasarilor la buget cu peste 40%, imbunatatirea fluxului de numerar la buget prin incasarea TVA instant, capacitarea economiei nationale prin dezvolarea schimburilor economice si cresterea productivitatii prin investitii in mijloace de productie performante, orientarea statului ca administrator catre productivitate in scopul cresterii activitatii economice profitabile
ce inseamna asta: 40% mai mult la pensii 40% mai mult la sanatate, 40% mai mult la aparare, eliminarea deficitului de numerar la buget si scaderea costurilor cu imprumuturile pe termen scurt prin incasarea TVA instant la casa de marcat/punctul de efectuare a platii, etc
cum se poate face asta: eliminarea tuturor taxelor pe factorii de productie (taxe pe salarii, accize, amortizari, impozite pe terenuri, cladiri, etc) si pastrarea doar a impozitului pe profit la 20% si TVA 22% atat la nivel de firma cat si la nivel de cetatean (oricum persoanele fizice au deja au personalitate fiscala pe CNP)
suport logistic: un program informatic gen ERP la nivel national care sa permita facturarea/decontarea tuturor firmelor/cetatenilor la nivel national avand scopul de a produce automat situatia de venituri si cheltuieli si decontul de TVA atat la nivelul firmelor cat si la nivelul cetatenilor, administratia emitand la sfarsitul fiecarei luni automat situatia cu sumele de plata la impozitul pe profit si TVA (vezi sistemele de plata de la furnizorii de energie)
intrebari delicate:
1) cum se formeaza contributia la pensie si asigurari sociale (somaj, sanatate) ?
sumele cu peste 40% mai mari la buget permit acoperirea tuturor datoriilor la pensii si sociale la nivelul anului 2017, iar in continuare sistemul va avea in vedere asigurarea unui nivel minim de decenta pentru toti cetatenii si aditional adaugarea unor sume suplimentare prin dobandirea de puncte proportional cu contributiile aduse la buget prin plata impozitului pe profit si TVA la nivel de cetatean
2) ce se intampla cu accizele ?
sistemul elimina toate accizele prin decontare, adica se platesc la benzinarie si se deconteaza (se scad din impozitul pe profit si TVA datorat) pe situatia lunara emisa automat la nivel de firma/cetatean
3) ce se intampla daca cade sistemul ?
sistemul stocheaza date criptate atat la nivel central cat si pe toate calculatoarele de facturare si foloseste pentru comunicatie VPN pentru transmitere de date criptate, fiecare utilizator are posibilitatea si obligatia sa arhiveze datele proprii in format electronic si hartie criptata optic, sistemul putand fi reconstituit in caz de avarie pornind de la nivel individual
avantaje:
1) eliminare munca la negru toate firmele vor introduce instant contractele de munca pentru a creste cheltuielile si a diminua impozitul pe profit la nivel de firma
2) eliminare vanzari fara factura: toti clientii vor cere instant facturi/bonuri pentru a scade impozitul pe profit la nivel individual
3) rezolvare probleme de decontare TVA: programul informatic permite incasarea automata a TVA la buget imediat dupa efectuarea platii de catre client, iar decontul de TVA se face lunar automat la nivel de administratie (mare avantaj de cash-flow pentru buget: pensii, salarii bugetari, etc) firma sau cetateanul primind situatia cu cat are de plata automat la sfarsit de luna
4) se tine evidenta sumelor platite la bugetul statului prin intermediul TVA de catre cetateni la nivel individual (acum TVA-ul dupa plata la casa de marcat se pierde undeva pe drum, nu se stie cat se plateste, cat se incaseaza la buget si nici nu aduce puncte de pensie celor care contribuie mai mult cheltuind in Romania, etc)
5) prin eliminarea taxelor pe factorii de productie (taxele pe fondul de salarii, deducerea cheltuielilor prin amortizare, diminuare concurenta neloiala, etc) se asigura una-doua guri de oxigen aproape post-mortem pentru putinele firme romanesti cu multi angajati care au izbutit sa supravietuiasca dizolvarii economiei romanesti
dezavantaje:
1) necesita un program informatic (un fel de ERP la nivel national) prin care sa se factureze/deconteze la nivel national (ceva in genul facturilor, chitantelor numerotate din trecut, vezi sistemele de facturare online care exista de ani buni si in Romania)
2) firmele/cetatenii vor avea un card cu cod de bare care scanat la casa de marcat/puct de facturare le introduce direct factura/bonul fiscal in evidenta personala/firmei (vezi sistemul de colectare puncte promotie existent de multi ani si in Romania)
3)
"revolutia fiscala" chiar trebuie facuta dupa reteta pastrand doar doua taxe la nivel de firma si la nivel individual, altfel nu functioneaza
4)
transparenta totala: statul ar sti in fiecare zi cat profit s-a facut, ce TVA s-a incasat, ce merge si ce nu, ce sa subventioneze/crediteze pentru a creste performanta economiei, ce bani au intrat ce bani au iesit, cine mai e in Romania, cine e proprietar si unde, etc informatii extrem de importante pentru politici macro, siguranta nationala dar in acelasi timp si un imbatabil Big Brothel daca este penetrat in structurile de conducere
concluzie:
forta ideilor bune este de neoprit
(singura arma impotriva ideilor bune este dezinformarea si discreditarea prin punerea in practica sub acelasi titlu a unor fragmente nefunctionale care lasa problemele nerezolvate si traseele care scurg bani/potential de afaceri din economie deschise, eventual expunand zone de economie gri/neagra dominatiei obscure din afara granitelor)
12 Noiembrie 2017, Finante - BanciRazvan Enache
Regimul de impozitare a microintreprinderilor nu a scapat nici el de "Revolutia Fiscala", dupa cum reiese din ordonanta de modificare a Codului Fiscal, cu aplicare de la 1 ianuarie 2018. Cu foarte putine exceptii, nicio firma cu afaceri mai mici de un milion de euro pe an nu mai poate sa opteze pentru impozitarea pe profit, la cota de 16%, ci va trece la un impozit pe venit de 1% (firma cu angajati) sau 3% (daca firma nu are niciun angajat).
In opinia unor consultanti care au preferat sa isi pastreze anonimatul, Romania devine un fel de paradis fiscal pentru firmele mici si mijlocii, avand in vedere ca impozitul de 1% pe cifra de afaceri este unul dintre cele mai mici din lume, iar pragul pentru incadrarea la statutul de microintreprindere a crescut din nou, la 1 milion de euro.
Mai mult, in contextul eliminarii unor exceptii foarte importante, Revolutia Fiscala va incuraja "noi modalitati de incasare a salariilor".
"Poate ca Guvernul a gandit ca acesta este cel mai simplu mod de a impozita ceva, chiar daca la o cota minima. Aparem astfel pe harta fiscalitatii la nivel global si chiar putem spune ca devenim un paradis fiscal", a declarat pentru wall-street.ro o sursa din piata de consultanta.
Care sunt exceptiile eliminate prin Revolutia Fiscala la capitolul microintreprinderi
In prezent, Codul Fiscal prevede ca nu pot fi supuse regimului de impozitare a microintreprinderilor (1% sau 3% impozit pe venit) firmele care desfasoara activitati in:
- domeniul bancar
- asigurari si reasigurari, piete de capital, cu exceptia firmelor care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii
- jocuri de noroc
- explorarea, dezvoltarea si exploatarea zacamintelor petroliere si de gaze naturale
De asemenea, o alta exceptie importanta de la impozitarea ca microintreprindere este ca firma sa nu realizeze venituri din consultanta si management in proportie mai mare de 20%.
Toate aceste exceptii sunt ELIMINATE de la 1 ianuarie 2018, ca urmare a OUG de modificare a Codului Fiscal.
Apar insa exceptii noi, in speta urmatoarele:
- Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar
- Fondul de compensare a investitorilor
- Fondul de garantare a pensiilor private
- Fondul de garantare a asiguratilor
- Entitatea transparenta fiscal cu personalitate juridica
In ceea ce priveste eliminarea exceptiilor legate de activitatile de consultanta, management, activitati din domeniul bancar, asigurari si jocuri de noroc, Alex Milcev (foto), partener in cadrul EY Romania, se teme ca aceasta a fost "o scapare", avand in vedere graba in care s-a gandit Revolutia Fiscala si lipsa consultarilor cu expertii din fiscalitate.
Niciun comentariu:
TrimiteČi un comentariu