sâmbătă, 17 iulie 2021

Cum merge traba cu executări silite fără reprezentare în instanță?

pe bandă rulantă, că în România sunt prea mulți propritari, totuși: 

Legea este altfel, 

-------------------------------------------------------------------------

Constituția României: ARTICOLUL 24

(1) Dreptul la apărare este garantat.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Adică orice cetățean are dreptul la apărare față de oricine, în justiție, în fața instanței și conform art.13, alin.3 Cod Procedură Civilă, părtile au dreptul să participe la toate fazele de desfășurare ale procesului, adică și pârâtul are dreptul să fie informat, să depună probe și să își susțină cauza astfel încât să câștige demersul juridic, iar hotărârea instanței să fie în favoarea pârâtului.

Suplimentar, Art.8 din Cod de Procedură Civilă menționează clar: egalitatea părților în justiție este garantată, iar părțile își pot exercita drepturile procesuale egal și fără discriminări.

Bineînțeles aici funcționează și prezumția de nevinovăție conform art. 48, Titlul VI din Carta Uniunii Europene și art.11 din Declarația Universală a Drepturilor Omului, adică doar instanța, în urma unui proces just, în care părțile au drepturi egale, poată să stabilească vinovăția debitorului, patrimoniul personal fiind inalienabil, inviolabil, garantat de art.44 din Constituția României.

Care este tradiția în litigiile comerciale din toate timpurile? păi este simplu, primul pas vizita la un avocat specializat în cauze comerciale care la prima consultație înainte de a se apuca de ceva întreabă vânzătorul/creditorul dacă are contract adică documentul din care să reiasă clar obligațiile asumate de părți, după care întreabă dacă are comandă sau factură adică documentul care reprezintă acceptarea obligației de plată pentru o cantitate clar determinată, la un preț clar determinat, după care întreabă dacă are aviz de însoțire a mărfii adică documentul care să ateste transferul bunurilor în cantități determinate între părți, adică transferul dreptului de proprietate, debitorul putând fi obligat să plătescă doar ce a comandat conform contractului.

Toate bune și frumoase, dacă vânzătorul spune că le are este invitat la a doua consultație cu documentele în cauză în original.

La a doua consultație avocatul specializat îi spune creditorului că trebuie să verifice împreună dacă datele corespund deoarece instanța este foarte atentă la diferențele între contract, factură și avizul de însoțire a mărfii și dacă constată cea mai mică diferență le va respinge acțiunea și nu vor obține o hotărâre cu valoare de titlu executoriu.

Un duș rece și un moment de panică în care creditorul verifică numele și adresa debitorului care trebuie să corespundă în contract, factură și aviz cu toate datele de identificare, contractul să fie semnat și ștampilat cu ștampila rotundă, persoana semnatară să aibă dreptul să semneze în numele debitorului, factura să fie corect întocmită la produs și preț conform contractului și corect acceptată de debitor cu semnatură și identificarea exactă a persoanei care semnează, eventual ștampilă, după care verifică avizul de însoțire a mărfii care trebuie să fie în continuarea contractului, a facturii și să fie acceptat prin semnătură de o persoană clar identificată, eventual ștampilă.

După care avocatul specializat completează chemarea în instanță, părțile sunt citate, debitorul are ocazia să depună întâmpinare și să îsi susțină cauza și daca produsul nu corespunde contractului, prețul e greșit, livrarea necorespunzătoare sau pur și simplu sunt erori de completare documente, semnături ilizibile, fără ștampile, fără date personale, etc, câștigă cauza, creditorul putând ataca hotărârea instanței dacă are bani și timp de cheltuit.

Ce se intâmplă acum? păi este o oroare din punct de vedere al dreptului comercial și al justiției, interese antinaționale obscure au deformat absolut tot ce se putea în goana după valori imobiliare, profitând de dezorientarea clasei politice și naivitatea istorică pe care o avem ca și proprietari.

Banca, creditorul din poveste merge la un executor judecatoresc, din toate timpurile chestia nasoală la care ajungeau hotărârile judecătorești după parcurgerea procedurii în instanță, executor care nu este nici avocat și nici instanță și conform legii trebuie să fie obiectiv și echidistant, executând un serviciu public în interesul ambelor părți în final fiind plătit de debitor.

Executorul acceptă orice documente pe care banca i le pune la dispoziție, fără să verifice dacă sumele corespund, dacă datele corespund, dacă documentele sunt semnate și acceptate de debitor, etc și fără să aibă cumva posibilitatea să compare povestea băncii cu povestea debitorului, contravenind flagrant legii care menționează că sumele cerute trebuie să fie certe, lichide și exigibile și să rezulte evident din documente acceptate de debitor.

După care dosarul ce conține doar actele și punctul de vedere al creditorului ajunge în instanță care deliberează în camera de consiliu fără citarea părților evident conform sumei cerute de executor și emite titlu executoriu pe baza căruia executorul se pregătește rapid de tot să cheme doua persoane la o licitație cu strigare care va vinde într-un final proprietatea în cauză la un preț derizoriu.

Conform legii dacă cumva debitorul este în țară și poșta ajunge în timp util poate să conteste titlul executoriu în 15 zile, urmând un proces grotesc în care motivele de contestație pe baza nerespectării condițiilor contractuale sau al clauzelor abuzive nu se pot dezbate deoarece pot face obiectul unui proces civil separat, bagheta magică introducând o astfel e prevedere, art.713 Cod Proc. Civ.

Prescrierea nu poate fi discutată chiar dacă execuția apare după expirarea termenului de 3 ani conform legii în vigoare la data semnării contractului de credit, prescripție pe care instanța avea obligația să o cerceteze din oficiu în baza aceleiași legi aflate în vigoare la data semnării contractului.

În final clauzele abuzive ce se referă la diferențe de plată introduse pe ascuns de bancă în desfășurător de peste 13.000 euro sunt trecute cu vederea ca fiind secret de stat, iar banca bineînțeles că uită să atașeze desfășurătoarele originale semnate de client pe baza cărora instanța ar fi putut stabili diferența (totul din experiență proprie).

Complet aiuritor și total împotriva legii și uzanțelor, este moștenirea pe care o generație târnosită o lasă pentru aia micii să o rezolve ei...dacă aia micii o să mai înteleagă că lumea merge altfel și tanti de la bancă n-are dreptul să le fure 25% din suma împrumutată doar pentru faptul că lucreză la bancă, că executorul este la finalul procesului comercial pe post de executor fără să aibă dreptul să facă dosare sau să judece ceva deoarece nu are competență, singura obligată să impartă dreptatea și asta în prezența părților fiind instanța...






vineri, 16 iulie 2021

Reasigurarea obligatorie a creditelor, moft sau mai tare ca RCA-ul?

Că tot veni vorba de bănci care scot pe bandă rulantă dosare de execuție silită fără reprezentare în justiție și licitații de vînzare prin strigare cu 1-2 participanți, chiar mi-a trecut prin fața ochilor o mare stivă de dosare de execuție silită pentru credite cu ipotecă organizate de o mare bancă comercială cu capital fost românesc...

Pentru că am asistat și la câteva intâlniri cu proprietari pe cale de expropriere și am și o experiență personală, chiar mi-am pus întrebări, oare este corect? ce trebuie făcut ca dramele cu executări silite să fie evitate și indiferent de turbulențele pe care viața le poate aduce, mai ales în perioada actuală, lucrurile să fie acceptabile, iar sistemul de creditare pentru bunuri de valoare ridicată să funcționeze și să creeze plusul de valoare pentru societate de care avem atâta nevoie...

Cred că imediat cum m-am gândit la riscuri și la faptul că planurile de viață sunt mai impredictibile ca schimbările de climă în perioada actuală, cred că m-am gândit la asigurări, dacă suntem obligați să avem RCA in caz de ceva, unde costul mediu de reparații auto în 2020 este de 8.256lei, deci un pericol financiar mic, de ce nu avem o asigurare obligatorie pentru credite imobiliare mai ales că valorile sunt importante, cu riscuri și pericole pentru destine de multe ori mult mai grave decât o vopsea zgâriată?

Evident, am căutat înfrigurat dacă banca comercială cu capital fost românesc, care are o divizie dedicată de asigurări, dacă banca cu pricina are cumva asigurări pentru credite...bineînțeles că are toate asigurările mai puțin asigurarea creditelor, constatare dezumflătoare și oarecum amară care însă m-a motivat să caut mai multe despre asigurarea creditelor imobiliare...

Resigurarea creditelor imobiliare se pare că a început în 1880 peste ocean, iar prima lege în domeniu a fost dată în statul New York în 1904, clar o lungă istorie cu multe bune însă și crize majore cum a fost cea din 1933 care a schimbat complet peisajul în industria de ”private mortgage insurance”, piața revenindu-și deabia după război prin anii 50.

Cu valori ce încep cu 0.14% anual, resigurarea creditelor imobiliare este o cerință obligatorie în multe țări probabil în ideea de a proteja consumatorii pe de o parte și pe de altă parte de a asigura predictibilitate și stabilitate pe o piață care este de mare importanță pentru economie.

Paradoxal, în timpuri bune consumatorii tind să fugă de reasigurări pe care le percep ca o cheltuială suplimentară, legislația fiind asemănătoare RCA, însă probabil percepția consumatorilor depinde de utilitatea asigurării în sine, dacă acoperă complet situația fortuită sau diferența este doar o mică sumă de bani...

Totuși, dacă ne gândim la piețe evoluate și la costuri de reasigurare de sub 100usd/luna pentru proprietăți de valoare medie, pare să fie destul de ok...

Din păcate în România reasigurarea creditelor imobiliare are o istorie subțire și este practicată de foarte puține bănci însă este salvatoare, iar primele de asigurare sunt destul de accesibile, clar mai tare decât RCA-ul...

Desigur pare bizar că segmentul politicianist de pe malurile Dâmboviței a trecut cu vederea reasigurarea obligatorie a creditelor imobiliare și acceptă cu ușurință exproprieri masive, executări silite conduse fără citarea părților în instanță pentru proprii concetățeni, când clauzele anticonsumator, greselile de calcul și desfășurătoarele de plată sau transformat în adevarate secrete de stat care se judecă cu ușile închise :( 

probabil fiind foarte ocupați cu legea transportului alternativ care i-a extenuat teribil sub amenințarea hoardelor de taximetristi ce amenințau fatal circulația din Pța Victoriei...



joi, 15 iulie 2021

Cum a putut fi aprobată infama OUG80/2013 prin care se transformau taxele de timbru intr-o barieră împotriva justiției?

Este incredibil, echipa care semnează OUG80/2013 este de sorginte social-democrată exact partidul care ar fi trebuit să lupte cu toate forțele pentru cei mulți, terifiant, lista cuprinde nume sonore de politicieni tineri și simpatici după cum urmează: 

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul dezvoltării regionale și
administrației publice,
Nicolae-Liviu Dragnea
Viceprim-ministru,
ministrul finanțelor publice,
Daniel Chițoiu
p. Ministrul delegat pentru buget,
Enache Jiru,
secretar de stat
Ministrul afacerilor interne,
Radu Stroe
Ministrul justiției,
Robert Marius Cazanciuc

Din păcate, unii dintre ei sunt politicieni tineri despre care în decursul timpului am amintit cu stimă și poate și cu un fel de speranță, însă acum sunt aproape sigur că au fost inadmisibil de superficiali și poate fără cunoștințele de specialitate care erau absolut obligatorii...

Poate au fost și ușor de păcălit de ideea că totuși OUG 80/2013 lasă o portiță mică de tot și celor fără venituri sau cu venituri mici care pot face cerere de ajutor public judiciar...

Asta în teorie, în practică poșta funcționează cum vrea ea, iar termenul în care se poate face cerere este de multe ori de 3 (trei) zile...să ne închipuim cum victimele cazurilor de violență extremă din mediul rural primesc poșta din care află că trebuie să plătească o taxă de timbru uriașă, aleargă repede după un avocat în orașul reședință de județ, presupunând că au banii de consultație, avocatul le spune că da pot face cerere de ajutor public judiciar însă trebuie să scoată situația de venituri de la fisc care de obicei durează câteva zile, să zicem că rezolvă, după care cu situația de venituri aleargă repede la avocat care le ia alți bani și care aleargă repede  la tribunal dacă are programare de depus acte și prinde termenul de 3 sau 5 zile dacă este norocos... 

Deasemeni, OUG80/2013 încearcă să scutească de plata taxelor de timbru reclamanții în procese privind drepturile consumatorilor, adică dacă eu ca și client reclam banca care vrea să îmi ia casa prin înșelătorie înseamnă că ar trebui să fie gratuit, asta în teorie, în practică din experiență proprie, s-au pretins taxe de timbru în continuare, cu toate că în chemarea în instanță arătam că banca pretinde peste 13.000 euro nejustificabili refuzând să clarifice modul de calcul al sumelor sau să depună în instanță desfășurătoarele de plată cu numele meu, numar contract și parametrii contractuali, dobândă, etc.

Este rușinos, majoritatea victimelor nu au bani, nu au avocat, deabia dacă au găsit resursa interioară să se opună agresorului și să depună chemarea în instanță....

Iar din perspectiva sistemului fiecare cerere de ajutor public judiciar este tratată exact ca o altă acțiune în justiție imobilizând resurse care oricum erau insuficiente, timp de lucru, oameni, timp procedural, etc și asta pentru o situație evident anticonstituțională, orice cetățean are dreptul la justiție, iar dreptatea este gratuită...

Ce explicație reală are ordonanța? poate să fie și nepricepere, indiferență, poate să fie și încercarea de a acoperi abuzuri și matrapazlîcuri imobiliare sau să îndepărteze cetățenii de culorile naționale și să dezamăgească din prima justițiabilii care ajung împinși de situații extreme să își caute dreptatea în justiție...patriotismul contează mult și disfuncțiile grave din administrație și mai ales din justiție lovesc exact acolo unde ne doare...





miercuri, 14 iulie 2021

Ce înseamnă de fapt taxele de timbru ?

Taxa de timbru provine dintr-o epocă apusă cu mari maeștri ai baroului, pe vremea când nu apăruse fotocopiatorul, cu dosare scrise la mașină și copii bătute prin indigou...taxa de timbru era doar o mică taxă administrativă de introducere a unei copii scrise la mașină sau trase la indigou într-un dosar judiciar care avea doar documente timbrate, o taxă simbolică ce ținea mai degrabă de ceremonialul profesiei prin care o banală copie dacă avea lipit timbrul judiciar se putea considera în instanță, cred că era similarul ”ortului popii” prin care în loc să ajungă la coșul de gunoi se transforma în ceva de certă valoare și responsabilitate :)

Cu siguranță taxa de timbru pe stil vechi nu a fost niciodata inamicul justițiabilului ci mai degrabă un sprijin în stabilirea adevărului juridic confirmând prin timbrare actele depuse la dosar.

Din păcate, taxa de timbru a fost transformată în ceva anticonstituțional care împiedică marea masă de justițiabili din țară să aibă acces la justiție mai ales pentru situațiile grave în care sunt implicate valori patrimoniale.

De exemplu pentru un apartament vechi de 80.000 euro care a fost ocupat abuziv de infractori cu acte false, proprietarul se încadrează la lit. f și are de plătit 7605 lei prima instanță, 3802.5 lei apel, 3802.5 lei recurs, pentru un drept indubitabil, în fața unei samavolnicii...

E o situație serioasă și implicațiile sunt evidente, putem considera că justițiabilii au fost trădați fără scrupule de cei care ar fi trebuit să îi apere, ideeea de adevăr și justiție pentru cei mulți fiind greu de alăturat situației actuale...

Iar rezultatele se văd: 61% din criminalitatea gravă comisă cu violență se produce în mediul rural, iar 35% în interiorul familiei, zone în care informația și accesul la banii necesari rezolvării situațiilor litigioase prin justiție sunt derizorii...

Suplimentar în infama OUG 80/26.06.2013, la art.2 lit.a putem remarca o altă grozăvie, dacă cumva instanța greșește și un act juridic patrimonial trebuie supus procedurii de anulare, sunt aplicabile taxe de timbru...

-----------------------------------------------------------------------------------------

(1) Acţiunile şi cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează astfel:

a) până la valoarea de 500 lei - 8%, dar nu mai puţin de 20 lei;b) între 501 lei şi 5.000 lei - 40 lei + 7% pentru ce depăşeşte 500 lei;c) între 5.001 lei şi 25.000 lei - 355 lei + 5% pentru ce depăşeşte 5.000 lei;d) între 25.001 lei şi 50.000 lei - 1.355 lei + 3% pentru ce depăşeşte 25.000 lei;e) între 50.001 lei şi 250.000 lei - 2.105 lei +2% pentru ce depăşeşte 50.000 lei;f) peste 250.000 lei - 6.105 lei + 1% pentru ce depăşeşte 250.000 lei.(2) Se taxează potrivit alin. (1) şi următoarele categorii de acţiuni:a) în constatarea nulităţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea unui act juridic patrimonial; cererea privind repunerea părţilor în situaţia anterioară este scutită de taxă de timbru dacă este accesorie acestor cereri;----------------------------------------------------------------------Din păcate este clar că taxele de timbru sunt anticonstituționale, insă este incredibil cum se aprobă legi care transformă justiția dintr-un serviciu gratuit de utilitate publică în ceva rușinos oferind dreptatea doar pentru cei care au bani :(

marți, 13 iulie 2021

Justiția este un serviciu public gratuit, disponibil oricărui cetățean indiferent de venituri sau ocupație

 Din Constituția României: ARTICOLUL 21

(1) Orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime.

(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.

(3) Părţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.

(4) Jurisdicţiile speciale administrative sunt facultative şi gratuite.


Ce se intâmplă în realitate? păi între justițiabili și Justiție au construit un zid care se cheamă taxe de timbru, care sunt proporționale cu valoarea bunului judecat și care ajung la niște valori care sunt greu de suportat chiar de cetățeni din zona de mijloc a societății...

Cum a trecut legea taxelor de timbru printre politicienii noștri și de ce? nu știu de ce însă știu cu precizie că este o altă rușine națională...practic cetățenii sunt condiționați în drumul către dreptate de plata unor sume aberante și anticonstituționale, de exemplu la un partaj se pretinde ca taxă de timbru 20.000lei, la o contestație cu banca care te-a abuzat ca și client 1000lei, etc și asta doar ca taxe de timbru...

Presupun că este doar o altă măsură care trebuie să susțină cu orice preț programul intensiv de expropriere la nivel național, înrudită cu procedura de execuție silită fără reprezentare în justiție...

Din păcate după fiecare împroprietărire istorică s-a întâmplat exact la fel, 1864, 1918, 1990, de fiecare dată dreptul de a fi om liber și proprietar de pământ în țara asta a fost câștigat cu sânge, iar de fiecare dată datorită naivității istorice și a sufletului bun și ospitalier am fost tăbărâți de roiuri de lăcuste înfometate care au făcut de fiecare dată același lucru, legi proaste, politicieni corupți, presă plătită și bănci cu calcule și proceduri tâlhărești care să conducă exproprierile din prima linie...

Putem să ne închipuim cu ușurință scene de coșmar în care bancheri corupți prezentau proaspeților împroprietăriți acte ilegale, sume calculate după cum bătea vântul, anexe pe care titularii nici nu le vedeau, falimente bancare fictive cu vânzarea portofoliului către o altă societate care executa toate creditele pe loc, etc

Chiar și în ziua de azi desfășurătoarele de plată bancare și modul de calcul sunt considerate secrete de stat, iar în justiție diferențe de calcul de peste 13000euro sunt trecute cu vederea din prima, hărțuielile și intimidarea extremă fiind pe primul loc chiar prin intermediul unei justiții naționale care ar trebui în primul rând să apere cetățenii în conflictul cu interese obscure și extrem de lacome...




luni, 12 iulie 2021

Îmi place România educată 💓💓💓💓💓

Îmi place ideea și vin dintr-o generație care punea școala înainte de orice, cred că este o cale care produce valoare pe termen lung și sunt sigur că avem nevoie de valoare intelectuală pe termen lung 💓 și în cantități mari 💓pentru că sunt multe de făcut, iar o mare parte dintre noi găsește pentru moment lucruri mai bune de făcut prin alte țări și știm cu toții de ce...

Toată lumea spune că e bine să citim cât mai mult și lucruri cât mai bune, o carte pe săptămână, adică 10-15 pagini pe zi ar putea fi realizabil, iar o fișă de lectură succintă indiferent de subiect cred că ajută...

Totuși, înainte de asta trebuie să avem o educație de bază uniformă ușor de urmărit și ușor de implementat la nivel de țară, adică eu votez hotărât pentru manual unic bine făcut de minister cu un suport video complet bine făcut de minister pentru fiecare lecție în parte începând din prima clasă și continuând la liceu și mai departe la facultate, sunt câteva mii de lecții de făcut însă pot să fie de o valoare enormă în timp, încă nu știm cu precizie ce ne oferă criza sanitară așa că ar putea să figureze pe primele locuri la măsuri de urgență... 

duminică, 11 iulie 2021

De ce e necesar, etic și moral să raportăm TVA-ul plătit de cetățeni?

E necesar, în primul rând, ca să nu se mai piardă pe drum, eventual să și încasăm TVA-ul chiar de la casa de marcat pentru un flux de numerar liniștitor la buget și este etic deoarece sunt banii unor oameni care contribuie la buget chiar și atunci când ies din magazin cu o pâine...și este moral să recompensăm într-un fel pe cei care au ales să trăiască în țară deoarece prin activitatea lor zilnică chiar fie și numai prin cheltuielile pe care le fac în magazine contribuie la prosperitatea întregii societăți...

Noul Sistem va indentifica online veniturile și cheltuielile, va calcula individual pe CNP sau CIF impozitul pe profit și TVA de plată și va emite o notă de impunere lunară pentru suma rezultată, direcționând sumele rezultate după formula stabilită de guvern, să spunem 30% pentru apărare, ordine publică, justiție, 30% servicii sociale, 30% investiții și 10% pentru fondul de rezervă.

Ce înseamnă asta? înseamnă că bugetele se formează de la contribuabil și depind direct de performanța economică a guvernării, fără să apară goana nebună după împrumuturi pentru pensii și salarii bugetare, un lucru bun și liniștitor pentru politicieni onești care au posibilitatea să ajusteze din mers procentele pentru impozitul pe profit și TVA și să conducă investiții profitabile din cei 30% prevăzuți pentru investiții.

Pare cam dur pentru clasa noastră politică? nicidecum este doar Funcționalism Democratic care își stabilește o buclă e reglaj, un feedback activ care ne protejează direct de un faliment de țară în stil grecesc și care îl protejează și pe ăla micu de cele 200-300 de miliarde datorie publică...

Sigur, e darwinism politic curat :) însă stimulăm performanța...